خاکریز
خاکریز

خاکریز

بهانه سالروز عملیات قادر

عملیات "قادر 1" که مرحله نخست آن در روز 23 تیرماه 1364 آغاز گردید یکی از عملیات های آفندی موفق و ارزشمند رزمندگان غیور و ولایتمدار ارتش جمهوری اسلامی ایران و نهمین عملیات ارتش در پنجمین سال جنگ تحمیلی محسوب می شود. 

شرح عملیات :

این عملیات در منطقه شرق پیرانشهر - شرق اشنویه و ارتفاعات جنوبی برده بوک انجام شد.

عملیات قادر در حالی طرح ریزی و اجرا گردید که رکود قابل توجهی در جبهه های جنگ بوجود آمده بود و به دلیل به کارگیری وسیع سلاح های شیمیایی توسط رژیم بعثی عراق در عملیات بدر که آخرین عملیات قبل از عملیات قادر بود؛ اهداف تصرف شده هنوز تثبیت نگردیده بود.

در این زمان نیز تنها منطقه ای که می توانست با توجه به وضعیت آب و هوایی عملیات گسترده ای در آن انجام گیرد؛ منطقه عملیاتی شمال غرب بود که در صورت موفقیت، اهداف قابل توجهی را تأمین می نمود. مهم ترین این اهداف عبارت بودند از :

- تصرف ارتفاعات مهم وحساس منطقه

- قطع خطوط ارتباطی وتدارکاتی ضد انقلاب داخلی

- انهدام نیروهای دشمن

- آزاد سازی بخشی از خاک عراق

-نزدیک شدن به راههای اصلی و خطوط مواصلاتی دشمن

- افزایش کارآیی یگانهای خودی

-ضعیف شدن دشمن و به دست آوردن ابتکار عمل .

مرحله اول عملیات قادر از تاریخ 23/4/1364 با هدایت و کنترل قرارگاه مشترک ارتش و سپاه (قرارگاه حمزه سید الشهدا) و با فرماندهی مقتدرانه شهید سپهبد علی صیاد شیرازی در منطقه عمومی سیدکان با رمز "یا صاحب الزمان (عج)" آغاز گردید.

این عملیات مهم در تاریخ 8/5/1364 بعد از 17 روز تلاش با موفقیت به پایان رسید. در این عملیات و همچنین عملیات قادر 2 ،15 فروند بالگرد هوانیروز با 437 ساعت پرواز در 760 نوبت ضمن انهدام ادوات زرهی و سنگرهای دشمن، تعداد 353 مجروح و 1563 رزمنده را ترابری و نزدیک به 15 تن آذوقه ومهمات را جابجا نمودند.


نتیجه:

- دست یابی به پایگاه های منطقه و آزادسازی ارتفاعات باشکین، سرسپندار بربزین دوست وحصار دوست

-تصرف بخشی از خاک عراق و نزدیک شدن به آماد راههای اصلی و خطوط مواصلاتی دشمن که به دلیل پاتکهای سنگین مواضع تصرفی تثبیت نگردید.

- تعداد 1250 نفر در این عملیات از دشمن کشته وزخمی شده و20 نفرنیز به اسارت در آمدند.

-3 فروند هواپیما، 4 دستگاه تانک، 3 عراده توپ و 67 دستگاه خودرو به همراه تعدادی از پایگاه ها وزاغه های مهمات از جمله ضایعات انهدامی رژیم بعثی عراق در این عملیات می باشد.


در این عملیات ارزشمند تیپ 23 تکاور، تیپ 28 پیاده کردستان، تیپ یکم لشگر 77 پیاده خراسان، گردان تکاور لشگر 64 ارومیه، تیپ 55 هوابرد شیراز با کمک و پشتیبانی گردانهای توپخانه، مهندسی، هوانیروز و نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و با همراهی و مشارکت رزمی و تاکتیکی یگانهای سپاه پاسداران توانستند باردیگر اقتدار رزمندگان غیور اسلام را در جبهه های جنگ تحمیلی به نمایش بگذارند.

گفتنی است در این عملیات ارتش رژیم بعثی عراق با یازده تیپ و دو لشگر مجهز به شدت درهم کوبیده شد 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.