خاکریز
خاکریز

خاکریز

تجهیز سامانه موشکی اس 200 به قابلیت های جدید

امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی : سامانه اس 200 پیش از این با موفقیت در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 4 در منطقه عمومی بیرجند در سال گذشته (1391) مورد استفاده قرار گرفته بود.

 امیر سرتیپ اسماعیلی اظهار داشت: امروز سامانه موشکی اس 200 علاوه بر شلیک موشک بُرد بلند اس 200 قادر به شلیک موشک سیستم سلاح «صیاد دو» نیز است.

وی با بیان این که این به معنای آن است که سامانه موشکی اس 200 با دو بُرد و دو تفاوت عمده تکنیکی می تواند با تهدیدات آینده مقابله کند، افزود: از سوی دیگر این به آن معنا است که یک تغییر تکنولوژیکی و فناوری متکی به دانش و توانمندی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح و اشتراک آن با دانشگاه ها و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش در این زمینه به وجود آمده است.

امیر سرتیپ اسماعیلی تصریح کرد: ایجاد قابلیت های جدید در سامانه موشکی اس 200 در راستای اجرای دستور و تدابیر فرمانده معظم کل قوا انجام شد. 

وی ادامه داد: فرمانده معظم کل قوا از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) ارتش خواسته بودند که در راستای تقویت سامانه موشکی اس 200 نیز همانند سامانه موشکی«هاگ » که در عملیات والفجر 8 بکار گرفته شده بود، گام های اساسی برداشته شود.



** آزمایش سامانه موشکی مرصاد 2 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش درادامه با اشاره به برگزاری رزمایش موفقیت آمیز مدافعان آسمان ولایت 5 این قرارگاه در مهر ماه امسال اظهار داشت: در این رزمایش سامانه موشکی « مرصاد2 » با قابلیت های بسیار بالایی مورد استفاده قرار گرفت.

امیر سرتیپ اسماعیلی با بیان که این سامان پیش از این با موشک های دیگری مورد استفاده قرار گرفته بود، گفت: در این رزمایش موشک های توانمند شلمچه با برد بیشتر و توانمندی های بالاتر و متناسب با تهدیدات روز و متناسب با سامانه مرصاد 2 مورد استفاده قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: موشک های شلمچه در رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 بر علیه ریزپرنده ها و یا هواپیماهای بدون سرنشین (پهپادها) مورد آزمایش قرار گرفتند که توانستند اهداف را مورد شناسایی و انهدام قرار دهند.

امیر سرتیپ اسماعیلی افزود: امروز با تلاش های متخصصان متعهد ایرانی در وزارت دفاع وپشتیبانی نیروهای مسلح، سامانه های پیشرفته موشکی «مرصاد 2 » به تولید انبوه رسیده و در تمام نقاط کشور گسترش یافته است.

وی تصریح کرد: استفاده از سامانه مرصاد 2 که به سلاح موشکی شلمچه تجهیز شده و تمام بومی و ساخت صنایع دفاعی کشور است، قدرت این قرارگاه را بیش از پیش افزایش داده است.



** برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 در سکوت خبری 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش در ادامه به برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت 5 این قرارگاه اشاره کرد و گفت: این رزمایش به دلیل آن که در آن از تاکتیک ها و تکنیک های جدید به عنوان لایه های پنهان پدافند هوایی در برابر تهدیدات متصور آینده استفاده شده بود، در سکوت خبری و رسانه ای برگزار شد.

امیر سرتیپ اسماعیلی افزود: این رزمایش بزرگ و سراسری با موفقیت در منطقه پدافند هوایی شمال، شمال غرب، غرب، جنوب غرب، جنوب، و منطقه پدافند هوایی مرکزی و در مساحتی به وسعت 800 هزار کیلومتر مربع برگزار شد.

وی یادآور شد: در این رزمایش 14 هزار نفر از جمله نیروهای جوان، زبده و متخصص از نیروهای ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش و نیروهای پدافندی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی حضور داشتند.

امیر سرتیپ اسماعیلی از برگزاری این رزمایش به عنوان رزمایشی دو سویه یاد کرد و اظهارداشت: نیروهای هوایی ارتش و سپاه پاسداران در این رزمایش با بهره گیری از هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین (پهپادها)، حملات سنگینی را در پنج روز رزمایش در منطقه عمومی عملیات و متناسب با تهدیدات روز برگزار کردند.

وی ادامه داد: در این رزمایش قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قالب مدافعین با تاکتیک ها و تکنیک های جدید و تحرک و چالاکی و چابکی و اصول پدافند غیرعامل و جنگ الکترونیک در وسعت بسیار بالایی با انواع تهاجمات و تهدیدات مقابله کردند.



** استقرار رادار پیشرفته آرایه فازی آرش در هفته آینده 

امیر سرتیپ اسماعیلی در ادامه به پیشرفت های قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش در بخش راداری اشاره کرد و افزود: دهم شهریور امسال رادار آرایه فازی و پسیو یعنی غیر فعالی را معرفی کردیم که دیده نمی شود اما به راحتی ریزپرنده ها و استیلزها (هواپیماهای جاسوسی) را کشف می کند.

وی با بیان این که وعده داده بودیم مکمل این رادار به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای تقویت و قدرتمندسازی هرچه بیشتر شبکه کشف و شناسایی افزوده شود، افزود: رادار توانمند آرش این توانمندی را به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور اضافه کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: رادار آرش راداری است که با توان بسیار پایین، بُرد بسیار بالا را به شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور هدیه می کند. 

امیر سرتیپ اسماعیلی ادامه داد: نگهداری و تعمیرات این رادار به دلیل بومی بودن آن بسیار ساده است و به دست توانمند دانشمندان و افسران جوان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش طراحی و تولید شده است و انشاالله تا پایان هفته در یکی از سایت های پدافندی و مراکز دفاعی کشور مستقر و در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.



** استفاده از سامانه های توپخانه ای با رادار بر علیه موشک های کروز

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش به توانمندی این قرارگاه در بخش توپخانه ای اشاره کرد و افزود: آنچه که محرز است سامانه های توپخانه ای با رادار برای درگیری در ارتفاع پایین بسیار توانمند هستند و بر علیه موشک های کروز و یا هواپیماهای با سرنشین و یا بدون سرنشینی که در ارتفاع پایین پرواز می کنند، مورد استفاده قرار می گیرند.

امیر سرتیپ اسماعیلی خاطرنشان کرد: سامانه موشکی « صافات یک » در حقیقت بهره گیری از سامان الکترواوپتیک با توپخانه های زنجیره ای و به هم پیوسته است.

وی با توضیح این که سامانه الکترواوپتیک که کاملا پسیو و غیرفعال است، یادآور شد: این سامانه برعکس رادارهای توپخانه ای به عنوان یک سامانه مهلک بر علیه تهدیدات عمل می کند و الحمدالله به تعداد خیلی خوبی در قرارگاه پدافند هوایی موجود است.

امیر سرتیپ اسماعیلی با بیان این که این سامانه توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طراحی و تولید شده است، افزود: این سامانه در حال گسترش و آمایش های جدید و به عنوان حلقه ها و زنجیره های پدافند هوایی کشور محسوب می شوند.

** سامانه راصد 32 

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش با اشاره به دستیابی این قرارگاه به سامانه « راصد 32» اظهارداشت: این سامانه که در بخش تقویت دیده بانی بسیار مد نظر فرمانده معظم کل قوا بود، به عنوان یکی از حساسه های شبکه کشف و شناسایی محسوب می شود.

امیر سرتیپ اسماعیلی ، افزود: سامانه راصد 32 از دهم شهریور سال گذشته تا به امروز به تعداد قابل توجه و مکفی به تمام مراکز حساس، حیاتی، هسته ای و همچنین برخی مداخل و معابر نفوذی واگذار شده است.

وی ادامه داد: استفاده از این سامانه این امکان را به سامانه دیده بانی می دهد تا اطلاعات مکشوفه را در کسری از زمان اعم از سمت، سرعت و ارتفاع و چگونگی آن پرواز به مرکز فرماندهی و کنترل هوایی ارسال کند.



** بومی سازی شبکه فرماندهی و کنترل هوایی

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش در ادامه از بومی سازی شبکه فرماندهی و کنترل هوایی خبر داد و افزود: آنچه را که با استفاده از سه راس مثلث دانشی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دانشگاه های کشور و افسران و دانشمندان توانمند قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) ارتش به آن رسیدیم، تکمیل سازی بیش از 85 تا 90 درصد پروژه بومی « فرماندهی و کنترل پیامبر اعظم(ص) » است.

امیر سرتیپ اسماعیلی اظهارداشت: در حقیقت « اس.او.سی» بومی این امکان را به پدافند هوایی می دهد که اطلاعات به صورت توزیع شده در سراسر کشور موجود باشد و فرمانده صحنه نبرد از هر نقطه ای در کشور قابلیت کنترل و هدایت صحنه نبرد را داشته باشد و هیچگاه متکی به مرکز نباشد.

وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب با استفاده از این پروژه که تقریبا مراحل نهایی آن سپری می شود و عجین آن با شبکه فرماندهی و کنترل فعلی و مناطق پدافند هوایی که بعد از تفکیک قرارگاه پدافند هوایی ایجاد شدند، قدرت و توانمندی تصمیم سازی و تصمیم گیری را در شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور چندین برابر می کند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.