خاکریز
خاکریز

خاکریز

بازدید فرماندهان از منطقه رزمایش «محمد رسول الله(ص)»

فرماندهان نیروی زمینی، دریایی و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی روز چهارشنبه و در آستانه برگزاری رزمایش «محمد رسول الله(ص)» از محل آن بازدید کردند.

«احمدرضا پوردستان» فرمانده نیروی زمینی، امیر دریادار «حبیب الله سیاری» فرمانده نیروی دریایی و امیر سرتیپ «فرزاد اسماعیلی» فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) ارتش جمهوری اسلامی در این بازدید، بر آمادگی نیروهای حاضر در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» تاکید کردند.

این رزمایش با شعار «نمایش اقتدار و صلح و دوستی پایدار، در سایه وحدت اسلامی و منطقه ای» توسط نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران از فردا(پنجشنبه) به مدت شش روز در منطقه ای به وسعت دو میلیون و 200 هزار کیلومتر مربع از شرق تنگه هرمز تا پایین خلیج عدن برگزار می شود.

 در این رزمایش یگان های نیروی زمینی ارتش، نیروی دریایی ارتش، یگان های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه و یگان های احتیاط بسیج در استان سیستان وبلوچستان با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) دست به عملیات می زنند. 

این رزمایش به مدت شش روز براساس تهدیدات واقعی و با بکارگیری تجهیزات واقعی توسط قرارگاه ذوالفقار طرح ریزی و هدایت می شود. 

تمرین رزمی بین نیروها افزایش توان مقابله با تهدیدات، نمایش اقتدار نیروهای مسلح، انتقال تجربه به فرماندهان جوان و آزمایش تجهیزات و دستاوردهای جدید از جمله اهداف این رزمایش است. 

پیش از این بنا بود که این رزمایش تحت عنوان «ولایت 93» و با محوریت نیروی دریایی برگزار شود، اما براساس تصمیم ستادکل ارتش، تمام نیروها در این رزمایش حاضر شدند و نام آن نیز به «محمد رسول الله(ص)» تغییر کرد.

در این رزمایش، یگان های نیروی زمینی ارتش، نیروی دریایی ارتش، یگان های نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در منطقه و یگان های احتیاط بسیج در استان سیستان وبلوچستان با پشتیبانی نیروی هوایی ارتش و قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) شرکت می کنند.

پایگاه های نیروی دریایی سپاه پاسداران در جاسک و چابهار به دلیل حضور در منطقه رزمایش «محمد رسول الله(ص)»، در اختیار رزمایش قرار خواهند گرفت. 

بنابر اعلام امیر سرتیپ «عبدالرحیم موسوی» فرمانده رزمایش «محمد رسول الله(ص)»، این رزمایش بر اساس تهدیدات واقعی و با بکارگیری تجهیزات واقعی توسط قرارگاه «ذوالفقار» طرح ریزی و هدایت می شود. 

تمرین رزمی بین نیروها، افزایش توان مقابله با تهدیدات، نمایش اقتدار نیروهای مسلح، انتقال تجربه به فرماندهان جوان و آزمایش تجهیزات و دستاوردهای جدید از جمله اهداف این رزمایش هستند.

بر اساس اعلام فرماندهان ارتش، تمرین رزمی برای مقابله با تروریسم نیز بخشی از این رزمایش است اما اطلاعات آن به همراه بخش های دیگری از رزمایش رسانه ای نمی شود و در اسناد طبقه بندی شده ارتش باقی خواهد ماند.

متخصصان وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح نیز در صورتیکه استفاده از سلاح ها و سامانه های پدافندی نیاز به نظارت داشته باشند، در این رزمایش حضور می یابند.

همچنین داورانی با نظر قرارگاه «ذوالفقار» در این رزمایش حضور پیدا می کنند و به ارزیابی عملکرد نیروهای حاضر در آن می پردازند. 

نیروی زمینی با 27 رسته در منطقه ای به وسعت 43 هزار کیلومتر مربع آغاز کننده این رزمایش خواهد بود.

یگان های هوابرد، کلاه سبز و تیپ ویژه این نیرو در این رزمایش نقش آفرینی می کنند.

بنابر اعلام فرماندهان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این نیرو دستاوردهای جدید خود را در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» استفاده خواهد کرد.

بالگرد ملی، توپ هویتزر، نفربر توپ دار، تانک های «ذوالفقار» و «صمصام»، انواع موشک ضد زره و ضد تانک، انواع سیستم های پدافندی و سلاح های «شاهر» و «اخگر» از جمله ادواتی هستند که توسط نیروی زمینی استفاده خواهند شد.

به گفته امیر سرتیپ «کیومرث حیدری» جانشین فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، پهپادهای این نیرو با تاکتیکی جدید در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» حاضر می شوند.

این فرمانده ارشد نیروی زمینی ارتش، از انتقال هوایی نیروها به صحنه نبرد خبر داد و گفت: تیپ 55 هوابرد، یگان های ویژه نیروی زمینی را به صحنه انتقال می دهند.

وی ادامه داد: یگان های ویژه کلاه سبز تیپ 65 نیز عملیات های ویژه ای را در نبرد ساحلی، پدافند و هجومی انجام خواهند داد. 

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که نقش حمایتی در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» دارد، در این رزمایش از 9 نوع هواپیمای خود استفاده می کند و تمامی نیروهای خود را در حالت آماده باش نگه می دارد.

بمب برهای سنگین و متوسط و هواپیماهای شکاری و بمب افکن شکاری از جمله هواپیماهای حاضر در این رزمایش هستند.

به گفته امیر خلبان «حسین چیت فروش» سخنگوی نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از این نیروها، نقش آفندی را بر عهده دارند که جنگنده های نهاجا در نقش مقابله با آنها از زمین برمی خیزند.

وی معتقد است، نیرو هوایی باید این آمادگی را داشته باشند تا در صورت نیاز نیروها را از طریق پل هوایی به منطقه انتقال دهد.

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص) که از دیگر ارگان های حمایت کننده رزمایش «محمد رسول الله(ص)» است نیز در یک گستره 162 هزار کیلومتر هوایی، امور دفاع هوایی رزمایش «محمد رسول الله(ص)» را انجام خواهد داد.

این قرارگاه در وسعت 133هزار کیلومتر مربع زمینی در رزمایش شرکت دارد و با همکاری پدافند هوایی سپاه اقدام می کند.

در این رزمایش سه هزار نفر بصورت مستقیم از طرف پدافند درگیر و 10 هزار نفر نیز اقدامات پشتیبانی را انجام می دهند.

به گفته امیر سرتیپ فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا(ص)، این قرارگاه تمامی پروازهایی را که به قصد جاسوسی و جمع آوری اطلاعات وارد محدوده رزمایش شوند، دور خواهد کرد.

توان موشکی ایران اسلامی در رزمایش «محمد رسول الله(ص)» با انواع پرتاب های موشک سطح به سطح، ساحل به دریا، زمین به هوا و هوا به سطح به نمایش گذاشته می شود.

از آنجا که منطقه رزمایش «محمد رسول الله(ص)» تا مدار 10 درجه یعنی پایین خلیج عدن است، ناوگروه ها و نیروهای دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که جهت انجام ماموریت به آب های آزاد اعزام شده اند نیز در این رزمایش حضور دارند.

انواع ناوهای ایرانی، اژدرها، زیر دریایی ها، قایق ها، پهپادها و دیگر ادوات جنگی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این رزمایش مورد استفاده قرار می گیرند.

جانشین فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران، این رزمایش را حاوی پیام صلح برای کشورهای دوست دانست و گفت: بدنبال ارتقا توان رزمی و ارتقا صلح و دوستی هستیم. 

امیر سرتیپ موسوی در کنفرانس خبری که بمنظور برگزاری رزمایش «محمدرسول الله(ص)» برگزار شد، ضمن تاکید بر اینکه، آرامش و امنیت در منطقه با کشورهای منطقه حاصل می شود، افزود: با حضور بیگانگان مخالفیم.

وی عنوان کرد: پیام رزمایش برای کشورهای همسو صلح و دوستی است، اما برای کسانی که افکار شیطانی دارند، پیام رزمایش این است که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پیشاپیش ملت مقاوم و بزرگ ایران اسلامی از آرمان های مقدس ایران دفاع خواهند کرد. 

امیر سرتیپ موسوی گفت: امروز دنیا دریافته که فشارها، تحریم ها و توطئه هایی که علیه ایران انجام می دهند، بر قدرت دفاعی ما تاثیری نداشته و این قدرت روز به روز بیشتر می شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.