خاکریز
خاکریز

خاکریز

اکسیر ایرانی جنگنده کهنه‌کار روسی را به آسمان بازگرداند +عکس

هواپیمای های سری سوخوی 22 از جمله میهمان ناخوانده عراقی بودند که به ایران پناهنده شدند و در کنار تعدادی از جنگنده های دیگر مثل سوخوی 24، میگ 29 و میراژ اف 1 توسط متخصصان دفاعی کشورمان مورد بررسی و اوررهال قرار گرفتند. البته برخی جنگنده هایی که اینگونه به کشورمان آمدند مثل سوخوی 24 و میراژ اف 1 در اوایل دهه 1370 شمسی عملیاتی شده و به خدمت وارد شدند اما سوخوهای 22 برای سالها، فرصتی جهت حضور در آسمان نیافتند. 

اکسیر ایرانی مهاجم سالخورده روسی را به آسمان برگرداند+عکس

براساس مطالبی درج شده در ماهنامه مشهور Combat aircraft، اولین تلاشها برای فعال کردن این هواپیما در کشورمان به سال 1993 میلادی انجام شده که نتیجه دلخواه را برای ایران به دنبال نداشت. این مجله در گزارش خود در مورد سوخوهای 22 ایرانی مدعی می شود که در سال 2007 میلادی نیروی هوایی ارتش در قراردادی با یکی از شرکتهای زیرمجموعه سپاه پاسداران، تفاهم نامه ای را به منظور عملیاتی کردن این هواپیمای رزمی به امضاء می رساند. 

در نهایت این مجله پیش بینی کرده بود که در سال 2014 میلادی سوخوهای ایرانی وضعیت عملیاتی خود را بدست خواهند یافت. بر اساس برخی از تصاویر که در شبکه های اجتماعی پخش شده است اولین پروازهای سوخوهای 22 در ایران در خرداد ماه سال جاری در تهران آغاز شده است و صنایع دفاعی ایران با به پرواز درآوردن این هواپیما در حقیقت هواپیمایی که بیش از دو دهه از پرواز و عملیاتش گذشته بود را به شرایط عملیاتی بازگردانده است که رکوردی خاص محسوب می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.